fbpx

DB Xander – Erik Pauwels

Gehermotoriseerd in maart 2019.

2 x Cummings QSK 19-M 492 KW nabehandeling met SCR katalysator en roetfilter:
Stage V compliant

Erik Pauwels is met zijn bvba Gitra gespecialiseerd in poedertransport met siloschepen. De totale vloot bestaat uit een dertigtal schepen en 15.000 ton laadvermogen. Zijn voornaamste klanten zijn bouwproducenten als Holcim, CBR, Eternit en Sibelco.

Erik Pauwels: “Ondernemen is deels ook innoveren, dus ik ben altijd met nieuwe dingen bezig. De duwboot Xander moest volledig gehermotoriseerd worden en ik ga er van uit dat reeds nu, maar zeker in de toekomst milieu en uitstoot belangrijker wordt.

Aangezien er een steunmaatregel hermotorisatie was die kon gecombineerd worden met de steunmaatregel voor de nabehandeling diende de gelegenheid zich aan en heb ik ervoor gekozen om meteen een volledig Stage V systeem te laten plaatsen.”

In onze nichemarkt dienen we vaak met kleine schepen en op relatief korte afstanden te concurreren tegen de vrachtwagen die grotendeels uitgerust zijn met EURO VI motoren.  

Als binnenvaart hebben we met de huidige CCR2 norm op milieuvlak een duidelijk competitief nadeel tov het wegvervoer.

Te meer omdat mijn opdrachtgevers erg gevoelig zijn voor de impact van hun productieketen op klimaat en milieu, wordt dit element ongetwijfeld gevalideerd in hun modaliteitskeuze. 

Een ‘schonere’ binnenvaart draagt immers positief bij tot de gehele logistieke keten, als onderdeel van de CO² bijdrage van onze klanten, zodat ze er een bijkomend financieel voordeel bij hebben.

Een modal shift van weg naar water heeft bovendien een uitgesproken maatschappelijk voordeel, zodat iedereen hierbij gebaat is.

En het is natuurlijk voor Gitra ook een stuk een marketing gegeven


Te meer omdat mijn opdrachtgevers erg gevoelig zijn voor de impact van hun productieketen op klimaat en milieu, wordt dit element ongetwijfeld gevalideerd in hun modaliteitskeuze.