MS Vera Pax – Fabian de Wachter

In de vaart sinds november 2017 op het traject Noordzeehavens–Rijn (tot in Basel).

Motorconfiguratie: nabehandeling met SCR katalysator en roetfilter
2 x 1420 pk Caterpillar 3512 (C) DI-TA electronic
Boegschroef: 590 pk Caterpillar Veth-Jet

Beide motoren zijn uitgerust met een nabehandelingssysteem bestaande uit een SCR katalysator en roetfilter met passieve regeneratie. Twee schroefasgeneratoren voeden een batterijenbank. Wanneer het schip afgemeerd ligt, kan die 12 uur lang voorzien in de volledige elektriciteitsvoorziening van het schip.

Fabian de Wachter: “De binnenvaartsector kan niet langs de zijlijn blijven staan, terwijl iedereen werk maakt van minder emissies en vervuiling. Als je vandaag grote investeringen in het vooruitzicht hebt, moet je daar rekening mee houden. Maar bedrijfszekerheid staat voor mij altijd op de eerste plaats. Bij de keuze voor een bepaalde technologie heb ik dus voor een klassieke opstelling gekozen met een volledig nabehandelingssysteem voor beide motoren. De meerkost bedraagt ongeveer 30%, maar dit aandrijfsysteem ken en vertrouw ik. En het werkt ook – dat merk je direct, je kan zelfs zien dat je minder roet uitstoot.”

Tegelijk wilde Fabian een statement maken, want een concreet terugverdienmodel is nog niet voor morgen. “Iedereen hecht belang aan duurzame oplossingen, maar ik geef eerlijk toe dat er nog niet meteen een terugverdieneffect bestaat. Toch niet op economisch vlak. Het betekent natuurlijk wel een meerwaarde voor het schip zelf. En het is onvermijdelijk dat ecologische kenmerken op de vervoersmarkt een meerwaarde zullen krijgen. Daar zal ik direct van kunnen profiteren. Wie als eerste een oplossing heeft, zal er als eerste de vruchten van plukken.”

Ik geef eerlijk toe dat er nog niet meteen een terugverdieneffect bestaat. Maar ecologische kenmerken op de vervoersmarkt zullen een meerwaarde krijgen. En daar profiteer ik van.