MSC Poolster – Patrick Borms

Vaste pendel containerdienst tussen Antwerpen en Rotterdam in de vaart sinds april 2016.

Motorconfiguratie: diesel elektrisch

Voortstuwing:
2 elektrische motoren van 600 KW die elks 1 voortstuwingsschroef aandrijven.
2 elektrische motoren van 285 KW die elks 1 boegschroef aandrijven.

Elektriciteitsopwekking:
1 generator van 210 KW.
1 generator van 610 KW.

In normale vaart is er meestal 1 generator van 610 KW ingeschakeld. Wanneer er meer vermogen nodig is, kan de generator van 210 KW voor extra aandrijfkracht zorgen. Bij nood aan het volle motorvermogen zullen de twee generatoren van 610 KW in actie komen. Tijdens manoeuvreren aan lage snelheid (sluizen/terminals/havens) kan alleen de generator van 210 KW dienst doen. 

Patrick Borms nam de investeringsbeslissing uit voorzienigheid voor de toekomst. Hij is er van overtuigd dat milieu en emissies een steeds grotere rol zullen gaan spelen in de binnenvaart- en vervoersmarkt. Patrick Borms: “Het grote voordeel van dit systeem is de flexibiliteit. De elektromotor vormt de basis voor de voortstuwing. En voor de elektriciteitsopwekking kan in de toekomst, naargelang de verschillende technologieën zich ontwikkelen, voor alternatieven gekozen worden. Het volledige systeem vraagt een aanzienlijke investering. ±12,5 % meer dan een klassieke aandrijving, maar je schip is tegelijk meer waard. Dat rendement verdien je terug in de herverkoop. Operationeel ligt de winst in het verbruik en de havenrechten. De investeringsbeslissing is ook een kwestie van overtuiging en persoonlijk engagement: als iedereen blijft afwachten gaan we eigenlijk achteruit.”

Het grote voordeel van dit systeem is de flexibiliteit. De elektromotor vormt de basis voor de voortstuwing.