Achtergrond
Net als vele andere sectoren, staat de binnenvaartsector voor een grote uitdaging om de duurzame transitie waar te maken. Zowel op Europees, nationaal als regionaal niveau zijn er doelstellingen met impact op de binnenvaart bepaald. Denk bijvoorbeeld aan emissiereductiedoelstellingen ten behoeve van klimaat en luchtkwaliteit, duurzame mobiliteit en de modal shift. Om onze positie als duurzame toekomstbestendige transportmodus te vrijwaren, starten we een traject op met en voor alle stakeholders in de sector.
Met deze Green Deal Binnenvaart beogen we de vergroening van de Vlaamse binnenvaart en meer bepaald een emissiereductie die bijdraagt aan ons klimaat (door o.a. CO2-reductie) en aan onze luchtkwaliteit (door reductie van andere emissies zoals stikstof en fijn stof). Het einddoel is een zero-emissie logistieke sector en dus ook zero-emissie binnenvaart tegen 2050. In dit traject willen we bestaande drempels opheffen en zichtbare verandering creëren waarbij we mijlpalen opnemen tegen zowel 2026, 2030 als 2050.
Een optimale bundeling van expertise, mankracht en initiatieven met de voornaamste betrokkenen uit de ruime binnenvaartsector is hierbij essentieel. We willen er samen met geëngageerde stakeholders een beweging van maken die de inspanningen en realisaties voor een groene binnenvaart zichtbaar maakt. De Green Deal moet zekerheid bieden aan de Belgische binnenvaartondernemers en moet een leidraad worden voor het beleid op korte en middellange termijn. Finaal wordt het traject een referentiekader voor toekomstige initiatieven.