Van complexe keuzes naar een helder pad
Welke technologieën zijn haalbaar? Wanneer worden ze betaalbaar? Hoe beperk je risico’s? En hoe plan je investeringen binnen je eigen operationele realiteit?
NAVIGATOR2050 wil die drempels verlagen met een transitiekompas dat technologie, regelgeving, financiering, infrastructuur en marktontwikkelingen samenbrengt. De tool berekent voor elk schip, op basis van leeftijd, type, activiteiten en kostenstructuur, een realistisch transitiepad tot 2050.Elke keuze kan worden vergeleken met een baseline-scenario waarin geen investeringen worden gedaan, zodat het effect van behoud én verandering duidelijk wordt.
Waarom deze tool nodig is
De binnenvaart staat voor strenge klimaatdoelen: 55% minder uitstoot tegen 2030 en een bijna-emissievrije sector tegen 2050. Tegelijk verstrengen stikstof- en luchtkwaliteitsnormen, en blijft de modal shift naar water achter.
Omdat binnenvaartschepen vaak tientallen jaren meegaan, zal een groot deel van de huidige vloot in 2050 nog actief zijn. De transitie zal dus vooral via retrofit verlopen, maar investeringsruimte is klein en de onzekerheid over timing en technologie groot.
Veel schippers ervaren vandaag een kloof tussen wat technologisch mogelijk is en wat haalbaar aanvoelt. NAVIGATOR2050 wil die kloof verkleinen door inzicht te geven in timing, risico’s, kosten, technologische maturiteit en externe randvoorwaarden.
Twee concrete outputs
NAVIGATOR2050 vertaalt alle inzichten naar twee bruikbare resultaten:
- Actieplan Duurzame Schipper: toont welke oplossingen haalbaar zijn binnen het businessplan, en hoe investeringen gespreid kunnen worden in functie van cashflow, subsidies en risico’s.
- Masterplan Gemeenschap: brengt de externe factoren in kaart — regelgeving, infrastructuur en marktontwikkelingen — die het transitiepad van een schip mee bepalen.
Met deze elementen ondersteunt NAVIGATOR2050 schippers in toekomstbestendige, onderbouwde investeringskeuzes.
NAVIGATOR2050 wordt momenteel voorbereid als VLAIO TETRA-projectvoorstel. De initiatiefnemers zijn op zoek naar gebruiker-partners uit de binnenvaartsector die een deel van de cofinanciering willen opnemen (tussen 1.000 en 6.000 euro) om het project te kunnen indienen en uitvoeren.