Volle vaart vergroening
De vergroening van de sleepvloot is essentieel: sleepdiensten zijn immers verantwoordelijk voor bijna 85% van de CO₂-uitstoot van het havenbedrijf. Met een reeks innovatieve schepen zet Port of Antwerp-Bruges dan ook concrete stappen richting een duurzame en klimaatneutrale toekomst. De Hydrotug, bijvoorbeeld, is ‘s werelds eerste sleepboot op gasvormige waterstof. Dankzij haar dual fuel-verbrandingsmotoren (BeHydro) kan ze zowel op traditionele brandstof als op waterstof varen met dezelfde prestaties als een klassieke dieselsleepboot.
De Methatug, gelanceerd in 2024, is de eerste sleepboot ter wereld die op methanol kan varen. Via een retrofit werden de ABC-motor en het brandstofsysteem omgebouwd naar dual fuel-aandrijving. De 30 meter lange sleepboot heeft een trekkracht van 50 ton en kan 12.000 liter methanol opslaan, genoeg voor twee weken sleepwerk. Het schip maakt deel uit van het Europese Fastwater-project, dat de haalbaarheid van methanol als duurzame brandstof voor de scheepvaart kon aantonen.