Port of Antwerp-Bruges vergroent sleepvloot

Port of Antwerp-Bruges zet de laatste jaren zeer sterk in op de vergroening van haar sleepvloot. Hiervoor werden de Hydrotug (2023), Methatug (2024) en Volta 1 (2025) al in de vaart genomen. Elk van deze innovatieve sleepboten vormt een belangrijke stap richting een klimaatneutrale haven tegen 2050.

Volle vaart vergroening

De vergroening van de sleepvloot is essentieel: sleepdiensten zijn immers verantwoordelijk voor bijna 85% van de CO₂-uitstoot van het havenbedrijf. Met een reeks innovatieve schepen zet Port of Antwerp-Bruges dan ook concrete stappen richting een duurzame en klimaatneutrale toekomst. De Hydrotug, bijvoorbeeld, is ‘s werelds eerste sleepboot op gasvormige waterstof. Dankzij haar dual fuel-verbrandingsmotoren (BeHydro) kan ze zowel op traditionele brandstof als op waterstof varen met dezelfde prestaties als een klassieke dieselsleepboot. 

De Methatug, gelanceerd in 2024, is de eerste sleepboot ter wereld die op methanol kan varen. Via een retrofit werden de ABC-motor en het brandstofsysteem omgebouwd naar dual fuel-aandrijving. De 30 meter lange sleepboot heeft een trekkracht van 50 ton en kan 12.000 liter methanol opslaan, genoeg voor twee weken sleepwerk. Het schip maakt deel uit van het Europese Fastwater-project, dat de haalbaarheid van methanol als duurzame brandstof voor de scheepvaart kon aantonen. 

Krachtige batterij, mooie mijlpaal 

Met de Volta 1 werd in 2025 een nieuwe mijlpaal bereikt: de eerste volledig elektrische RSD-sleepboot in Europa. De Volta 1 vaart volledig emissievrij dankzij haar batterijcapaciteit van 2.782 MWh, die in amper twee uur wordt opgeladen via een 1,5 MW-laadstation. Ze kan gemiddeld tot 12 uur rondvaren en levert met haar trekkracht van 70 ton dezelfde prestaties als een traditionele sleepboot. 

Uit de prestaties van deze drie sleepboten kon Port of Antwerp-Bruges waardevolle inzichten halen om haar vloot verder te optimaliseren. Door verschillende brandstoffen – waterstof, methanol en elektriciteit – in de praktijk te testen, kan de haven bepalen welke oplossing het best scoort op vlak van emissies, kosten, autonomie en prestaties.