Daarom doen we een oproep aan binnenvaartondernemers die bereid zijn hun schip door ons te laten uitrusten met sensoren om deze gegevens samen te verzamelen.
Waarom is dit belangrijk?
De sector blijft grotendeels afhankelijk van klassieke dieselmotoren, die broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen uitstoten. Desondanks is de binnenvaart vandaag nog steeds een van de minst vervuilende transportmodi. We willen zicht krijgen op de huidige emissies en performantie van scheepsmotoren onder verschillende omstandigheden zoals stroming, diepgang en weersinvloeden. Zo kunnen we samen gerichter haalbare oplossingen uitwerken om de klimaatdoelstellingen van de CCR te realiseren.

Wat houdt deelname in?
Als deelnemer laat u uw schip door ons uitrusten met sensoren die gegevens verzamelen over o.a. brandstofverbruik, toerental, tegendruk bij nabehandelingssystemen en uitstoot van gassen.
Deze data worden gebruikt in lopende projecten binnen de Green Deal Binnenvaart om vaarefficiëntie en emissies over trajecten in kaart te brengen. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld, en u krijgt op elk moment inzage in uw eigen data. Bovendien ontvangt u vrijblijvend technisch advies over motorinstellingen en zuiniger varen.
Interesse?
Lees de volledige oproep en stel u kandidaat.
Samen maken we werk van een toekomstgerichte, efficiënte en milieuvriendelijke binnenvaart!
Ander nieuws

Oproep: grootschalige registratie van motorefficiëntie en emissies
Een belangrijke stap in de verduurzaming van de binnenvaart is het verzamelen van betrouwbare gegevens over het huidige brandstofverbruik en de uitstoot van scheepsmotoren.

Onderzoek toont haalbaarheid vergroening Belgische binnenvaart
In opdracht van ITB onderzocht Cognauship de investeringsbehoeften voor de vergroening van de Belgische binnenvaartvloot.

Jaarevent Green Deal Binnenvaart een succes
Het jaarevent van de Green Deal Binnenvaart op 3 december 2024 is succesvol verlopen. Met dank aan meer dan 90 enthousiaste deelnemers!