Daisy Rycquart legt namens de Federatie Belgische Binnenvaart uit hoe de binnenvaartsector met de Green Deal Binnenvaart het verschil kan maken. Het begint natuurlijk bij geloven in vergroening en daar een toekomst in zien, maar ook sectorale samenwerking en een samenwerking met verladers, havens en universiteiten stimuleren, is daarbij cruciaal. Ook spelen doelgerichte subsidieprogramma’s daar een belangrijk rol in aangezien subsidies de nodige prikkel kunnen zijn om verder te verduurzamen en benadrukt Rycquart het belang van één-op-één-begeleiding van binnenvaartondernemers. Op die manier kunnen zij onafhankelijke deskundigen raadplegen die alle toeleveranciers kennen en gratis kunnen helpen richting een businesscase of samenwerkingsvorm.
Ander nieuws
Port of Antwerp-Bruges vergroent sleepvloot
Port of Antwerp-Bruges zet de laatste jaren zeer sterk in op de vergroening van haar sleepvloot. Hiervoor werden de Hydrotug (2023), Methatug (2024) en Volta 1 (2025) al in de vaart genomen. Elk van deze innovatieve sleepboten vormt een belangrijke stap richting een klimaatneutrale haven tegen 2050.
NAVIGATOR2050 wil transitieplannen per schip praktisch haalbaar maken
De energietransitie confronteert schippers met complexe keuzes. NAVIGATOR2050 heeft als doel om een praktische toolbox te ontwikkelen die per schip toont welke oplossingen haalbaar zijn, wanneer technologie betaalbaar wordt en hoe investeringen gespreid kunnen worden richting 2050.
Oproep: grootschalige registratie van motorefficiëntie en emissies
Een belangrijke stap in de verduurzaming van de binnenvaart is het verzamelen van betrouwbare gegevens over het huidige brandstofverbruik en de uitstoot van scheepsmotoren.