De binnenvaartsector streeft naar de opbouw van een vergroeningsfonds over de lidstaten heen. In afwachting daarvan bedenkt een werkgroep van de Green Deal Binnenvaart Vlaanderen tussentijdse oplossingen om op Vlaams niveau al elementen van mogelijke financieringsvormen uit te rollen. Om de binnenvaartvergroening betaalbaar te maken, zullen overheden, verladers, banken en binnenvaartondernemers namelijk gezamenlijk een inspanning moeten leveren. Er is dus een gecoördineerde inzet nodig van alle betrokken partijen om de financiering van de vergroeningsinitiatieven te realiseren. Daarvoor zal een combinatie van nieuwbouw, retrofit en diversificatie van brandstoffen bijdragen aan financiële haalbaarheid, aldus Lynn Eyckmans.
Ander nieuws
Port of Antwerp-Bruges vergroent sleepvloot
Port of Antwerp-Bruges zet de laatste jaren zeer sterk in op de vergroening van haar sleepvloot. Hiervoor werden de Hydrotug (2023), Methatug (2024) en Volta 1 (2025) al in de vaart genomen. Elk van deze innovatieve sleepboten vormt een belangrijke stap richting een klimaatneutrale haven tegen 2050.
NAVIGATOR2050 wil transitieplannen per schip praktisch haalbaar maken
De energietransitie confronteert schippers met complexe keuzes. NAVIGATOR2050 heeft als doel om een praktische toolbox te ontwikkelen die per schip toont welke oplossingen haalbaar zijn, wanneer technologie betaalbaar wordt en hoe investeringen gespreid kunnen worden richting 2050.
Oproep: grootschalige registratie van motorefficiëntie en emissies
Een belangrijke stap in de verduurzaming van de binnenvaart is het verzamelen van betrouwbare gegevens over het huidige brandstofverbruik en de uitstoot van scheepsmotoren.