Net als vele andere sectoren moet de binnenvaart (nog) duurzamer worden. Ze wordt over het algemeen beschouwd als een milieuvriendelijke vorm van transport in vergelijking met wegvervoer. Maar dat voordeel zou kunnen slinken naarmate het wegvervoer elektrificeert. De sector staat dus voor grote uitdagingen. Dat is een van de redenen waarom Vlaanderen de Green Deal Binnenvaart lanceerde.
Ander nieuws
Waarom de vergroening van de binnenvaart cruciaal is: prof. Christa Sys over de Green Deal Binnenvaart
De binnenvaart staat voor een van haar grootste uitdagingen ooit: tegen 2050 meer dan 90% minder uitstoten. In dit interview legt prof. Christa Sys (Universiteit Antwerpen) uit waarom de Green Deal Binnenvaart geen vrijblijvende ambitie is, maar een noodzakelijke stap om de sector toekomstbestendig te maken.
Jaarevent Green Deal Binnenvaart 2025: samen vooruit richting vergroening
Op 3 december kwamen meer dan 85 professionals samen in het Havenhuis in Antwerpen voor het jaarevent van de Green Deal Binnenvaart. De bijeenkomst stond volledig in het teken van samenwerking, kennisdeling en de volgende stappen richting een duurzamere sector.
Port of Antwerp-Bruges vergroent sleepvloot
Port of Antwerp-Bruges zet de laatste jaren zeer sterk in op de vergroening van haar sleepvloot. Hiervoor werden de Hydrotug (2023), Methatug (2024) en Volta 1 (2025) al in de vaart genomen. Elk van deze innovatieve sleepboten vormt een belangrijke stap richting een klimaatneutrale haven tegen 2050.